alternator, prądnica prądu zmiennego Matiz posiada typową instalację elektryczną która jest w większości aut poruszających się po naszych drogach o napięciu 12V z minusem na karoserii.
W skład instalacji elektrycznej matiza wchodzi akumulator, alternator, przewody, przekaźniki, przełączniki, bezpieczniki oraz odbiorniki prądu.
Akumulator jest odbiornikiem i magazynem prądu który dostarcza prądu przede wszystkim do rozruchu silnika oraz wtedy gdy zapotrzebowanie prądu jest większe od dostarczanego przez alternator.
Akumulator pozwala także na jazdę w przypadku uszkodzenia alternatora, jednak na bardzo krótkich odcinkach pełni też rolę stabilizatora napięcia we współpracy z alternatorem.
Alternator to prądnica prądu przemiennego trójfazowego z układem prostowniczym oraz regulatorem napięcia.
Bezpieczniki zabezpieczają obwody elektryczne, z reguły jeden bezpiecznik zabezpiecza kilka obwodów, w przypadku zwarcia bezpiecznik jest przepalany, chroni to przed uszkodzeniem obwodu przed przepaleniem kabli, rozładowaniem akumulatora a w większości przypadków przed zapłonem instalacji.
W niektórych obwodach gdzie płynie prąd o dość dużym natężeniu aby chronić delikatne styki przełączników zastosowano przekaźniki np. w obwodzie świateł przeciwmgielnych.
Poniżej tabelka z oznaczeniem na schematach kolorów kabli, drugi kolor w kablach dwukolorowych to kolor kreski na kablu.

Kolor kabla Oznaczenie na schemacie


Zielony GRN


Niebieski DK BLU


Brązowy BRN


Pomarańczowy ORN


Żółty YEL


Szary GRY


Czerwony RED


Czarny BLK


Biały WHT


Purpurowy PPL


Czerwony z białym RED/WHT
























Projekt strony Piotr Eliasz,